Diagnosztikus mérések
Intézményünk 3. éve vesz részt partnerintézményként a Szegedi tudományegyetem Oktatáselméleti Kutatócsoportjának Diagnosztikus mérések fejlesztése című projektjében.
A projekt lehetőséget biztosít a tanulók és az iskola számára, hogy kipróbálják, gyakorolják a számítógép alapú tesztelést és felkészüljenek a jövőbeli mérésekre.
Az 1. félévben az eDia-Új generációs iskolakészültség mérőeszköz csomaggal mértük első osztályos tanulóink iskolakészültségét.
1. mérési alkalom: Egér és billentyűhasználati képességek és olvasási előkészségek
- mérési alkalom: Matematikai előkészségek és feladattartás
- mérési alkalom: rövidtávú memória, feladattartás és induktív gondolkodás
A mérési eredmények
Egér- | Nehezített | Matematikai | Olvasási | Munka- | Feladat- | Induktív | ||
használat | géphasználat | előkészségek | előkészségek | memória | tartás | gondolkodás | ||
Székhely | 87,71 | 92,31 | 68,00 | 63,75 | 46,15 | 54,66 | 39,23 | |
Telephely | 99,00 | 84,62 | 79,17 | 80,56 | 61,54 | 73,45 | 60,26 | |
Int. össz. | 91,76 | 89,42 | 72,19 | 70,05 | 51,92 | 61,32 | 47,12 | |
régió | 83,03 | 77,16 | 63,84 | 59,15 | 48,50 | 50,28 | 46,97 | |
eredménye | ||||||||
Község | 85,71 | 83,20 | 61,06 | 58,66 | 50,24 | 50,55 | 38,94 | |
településtípus | ||||||||
Országos | 85,32 | 78,09 | 62,24 | 56,52 | 46,26 | 49,50 | 43,41 | |
eredmény | ||||||||
Eredményünk minden területen jobb a régió, a község településtípus és az országos
eredménynél is. Összességében a mérés alapján megállapítható, hogy tanulóink a matematikai előkészségek és az olvasási előkészségek területén kiemelkedő teljesítményt nyújtottak.
A mérés teljes anyaga a mérési- értékelési rendszerben található. A mérési eredmények részletes elemzése az őszi nevelési értekezleten megtörtént.
A 2. félév során a gondolkodási képességek átfogó mérésére irányuló méréssorozatba kapcsolódtunk be az alábbiak szerint:
Az IKT teszt az internetes információkeresés hatékonyságát vizsgálja. A teszt a hétköznapi életből ismert weboldal fajták (pl. élményfürdő honlap, web-áruház stb.) használatával tényleges online tevékenység során méri fel a tanulók online információkeresési magabiztosságát, az információhoz való hozzáférés magabiztosságát, amely az IKT-műveltség legalapvetőbb eleme.
A számítógépes egérhasználat teszt és fejlesztő program segítségével játékos feladatok megoldásán keresztül gyakorolhatják az alsó tagozatos diákok a tesztek megoldásához szükséges egérkezelési, navigációs műveleteket. A méréssel egybekötött fejlesztés alatt olyan műveleteket sajátíthatnak el a diákok, melyek megteremtik az online tesztelés és a számítógép-használat alapjait.
A vizuális memória teszt szintén játékos feladatok segítségével méri a diákok munkamemória kapacitását, azt, hogy mennyi különálló egységet tudnak egyszerre megjegyezni és milyen hatékonyan csoportosítják a megjegyezni való egységeket egymással. A munkamemória kapacitás, az emlékezeti folyamatok szoros kapcsolatban állnak a tanulási és feladatvégzési sikerességgel. A munkamemória kapacitása (zavara) közvetlen hatást gyakorolhat a tanulmányi teljesítményre és a munkavégzés hatékonyságára.
A kreativitás teszt egy, a 21. században egyre fontosabbá váló komplex képességet, a diákok kreativitását, divergens gondolkodási képességszintjét méri. E teszt, a sokféle kreatív válasz miatt utólagos kiértékelésű, miután ott nincsenek jó vagy rossz válaszok.
A tanulási stratégiák kérdőív azt vizsgálja, hogy kidolgozó, memorizáló, vagy inkább kontrollstratégiát részesítenek-e előnyben a diákok az otthoni tanulás során.
A háttérkérdőív a diákok demográfiai adatait (pl.: iskolai jegyek, tantárgyi attitűdök, családi háttér, otthoni tanulási feltételek) gyűjti be.
Az induktív gondolkodás kiemelkedő jelentőséggel bír a megismerési folyamatokban, az új tudás megszerzésének eszközeként is említik. Az indukciós folyamat során egyedi esetek megfigyeléséből indulunk ki, melyek alapján általános szabályokat, értelmező modelleket alkotunk a meg nem figyelt esetekre is. A jelen kutatás keretében kidolgozott tesztekben figurális, illetve számokat tartalmazó sorozatok és analógiák szerepelnek – arányuk az életkor előrehaladtával változik.
A kombinatív gondolkodás az induktív gondolkodáshoz hasonlóan kulcsfontosságú, az új tudás létrehozásának alapvető eszköze. A kombinatív képesség teszi lehetővé, hogy dolgok adott összességéből meghatározott feltételek szerint bizonyos számút kiválasszunk, illetve képesek legyünk meghatározni az összes lehetséges, a feltételeknek megfelelő kombinációt. A tesztfeladatok megoldása kombinatorikai ismereteket nem igényel.
A problémamegoldás tesztben szimulált gyakorlati helyzetekkel találkozhatnak a diákok. A problémák megoldásához nincs szükség konkrét, előzetes, az iskolában megszerezhető tárgyi tudásra. Ez a típusú mérés jól modellezi azt a modern társadalmakban gyakran előforduló helyzetet, hogy konkrét korábbi tudás nélkül kell újszerű problémákat megoldani, miközben csak az adott környezettel interakcióba lépve lehet szert tenni arra a tudásra, ami az adott probléma megoldásához szükséges
A százalékos eredmények összehasonlításánál a következő szempontokat kell figyelembe venni:
- Az azonos osztályon és évfolyamon belüli teljesítmények összevethetőek egymással, miután a diákok ugyanazt a tesztet oldották meg osztály- és évfolyamszinten. Az évfolyamok közötti százalékos teljesítmények viszont nem minden esetben hasonlíthatóak össze egymással. Az összehasonlítás csak abban az esetben megalapozott, ha az érintett évfolyamokon ugyanazon teszt kiközvetítésére került sor.
Az egymással összehasonlítható eredmények keretezéssel vannak jelölve a táblázatban.
Összesített eredmények
Osztály
Vizuális memória
Új tudás
alkalmazása
probléma-megoldás
Új tudás megszerzése
probléma-megoldás
Számító-
gépes egér-használat
Kombinatív
gondolkodás
Internetes információ-keresés hatékonysága
Induktív gondolkodás -számos feladatok
Induktív gondolkodás-
figuratív feladatok
2. | 61.33 | |||
2. Vezseny | 60.00 | |||
3. | 71.37 | |||
3. Vezseny | 80.00 | |||
4. | 61.82 | 17.17 | ||
4. Vezseny | 68.33 | 27.78 | ||
5. | 47.87 | 25.69 | ||
6. | 48.98 | 28.93 | ||
7. | 52.20 | 33.88 | ||
Az iskola | 58.52 | 26.87 | ||
eredménye: |
97.13
100.00
99.31
100.00
22.73 | 90.91 | |||
25.00 | 98.11 | |||
21.09 | 52.32 | |||
35.45 | 49.50 | |||
24.55 | 52.60 | |||
25.85 | 97.16 | 51.56 | ||
47.46
34.07
39.59
35.23
75.00
57.55
58.65
52.38
53.52
71.89
90.38
79.40
76.92
57.37
91.38
66.38
70.56
67.73
70.96
Az évfolyamonkénti eredmények összehasonlítva régió eredményével, a községi település típus eredményével, valamint az országos átlaggal
A 2. évfolyam tanulóinak eredményei
Vizuális | ||
memória | ||
Osztály eredménye: | 61.33 | |
Észak-Alföld | 62.51 | |
régió eredménye: | ||
Község | 60.86 | |
településtípus eredménye. | ||
Országos eredmény: | 62.63 | |
A 2. évfolyam eredményei – vezsenyi telephely
Vizuális
memória
Számító-
gépes egér-
használat
97.13
92.83
93.29
93.31
Számító-
gépes egér-
használat
Induktív
gondolkodás-
figuratív
feladatok
71.89
74.19
69.97
72.08
Induktív
gondolkodás-
figuratív
feladatok
Osztály eredménye:
Észak-Alföld
régió eredménye:
Község
településtípus eredménye.
Országos eredmény:
60.00
62.51
60.86
62.63
100.00
92.83
93.29
93.31
90.38
74.19
69.97
72.08
A 3. évfolyam tanulóinak eredményei
Osztály eredménye:
Észak-Alföld
régió eredménye:
Község
településtípus eredménye.
Országos eredmény:
Vizuális
memória
71.37
70.48
69.03
70.77
Számító-
gépes egér-
használat
99.31
96.00
94.72
95.72
Induktív
gondolkodás-
figuratív
feladatok
79.40
81.74
74.59
79.60
A 3. évfolyam tanulóinak eredményei – vezsenyi telephely
Osztály eredménye:
Észak-Alföld
régió eredménye:
Község
településtípus eredménye.
Országos eredmény:
Vizuális
memória
80.00
70.48
69.03
70.77
Számító-
gépes egér-
használat
100.00
96.00
94.72
95.72
Induktív
gondolkodás-
figuratív
feladatok
76.92
81.74
74.59
79.60
A 4. évfolyam tanulóinak eredményei
Osztály eredménye:
Vizuális
memória
61.82
Új tudás
alkalmazása
probléma-
megoldás
17.17
Új tudás
megszerzése
probléma-
megoldás
22.73
Számító-
gépes egér-használat
90.91
Induktív gondolkodás -számos feladatok
35.23
Induktív
gondolkodás-
figuratív
feladatok
57.37
Észak-Alföld | 67.09 | 22.60 | 19.68 | 96.44 | 52.08 | 64.27 | |||||||||
régió eredménye: | |||||||||||||||
Község | |||||||||||||||
településtípus | 64.38 | 19.25 | 20.32 | 94.97 | 46.79 | 60.83 | |||||||||
eredménye. | |||||||||||||||
Országos | 67.07 | 21.66 | 22.09 | 95.52 | 50.74 | 64.92 | |||||||||
eredmény: | |||||||||||||||
A 4. évfolyam tanulóinak eredményei – vezsenyi telephely |
Vizuális
memória
Új tudás
alkalmazása
probléma-
megoldás
Új tudás
megszerzése
probléma-
megoldás
Számító-
gépes egér-használat
Induktív gondolkodás -számos feladatok
Induktív
gondolkodás-
figuratív
feladatok
Osztály eredménye:
Észak-Alföld
régió eredménye:
Község
településtípus
eredménye.
Országos
eredmény:
68.33
67.09
64.38
67.07
27.78
22.60
19.25
21.66
25.00
19.68
20.32
22.09
98.11
96.44
94.97
95.52
75.00
52.08
46.79
50.74
91.38
64.27
60.83
64.92
Az 5. évfolyam tanulóinak eredményei
Osztály
eredménye:
Észak-Alföld régió eredménye:
Község
településtípus
eredménye.
Országos
eredmény:
Vizuális memória
47.87
49.28
48.02
51.05
Új tudás
alkalmazása
probléma-
megoldás
25.69
24.66
24.16
25.76
Új tudás
megszerzése
probléma-
megoldás
21.09
27.27
20.76
25.48
Kombinatív
gondolkodás
52.32
47.07
40.04
43.46
Induktív gondolkodás -számos feladatok
57.55
55.30
47.10
52.00
Induktív
gondolkodás-
figuratív
feladatok
66.38
68.29
61.43
66.41
A 6. évfolyam tanulóinak eredményei
Vizuális | Új tudás | Új tudás | Kombinatív | Internetes | Induktív | Induktív | ||||||||||
alkalmazása | megszerzése | gondolkodás | információ- | gondolkodás | gondolkodás- | |||||||||||
memória | ||||||||||||||||
probléma- | probléma- | keresés | -számos | figuratív | ||||||||||||
megoldás | megoldás | hatékonysága | feladatok | feladatok | ||||||||||||
Osztály | 48.98 | 28.93 | 35.45 | 49.50 | 47.46 | 58.65 | 70.56 | |||||||||
eredménye: | ||||||||||||||||
Észak-Alföld | ||||||||||||||||
régió | 53.45 | 27.25 | 27.10 | 49.08 | 43.51 | 58.67 | 71.31 | |||||||||
eredménye: | ||||||||||||||||
Község | ||||||||||||||||
településtípus | 53.35 | 25.81 | 22.85 | 48.43 | 44.47 | 56.29 | 70.63 | |||||||||
eredménye. | ||||||||||||||||
Országos | 55.74 | 27.12 | 26.03 | 51.62 | 45.72 | 58.72 | 72.95 | |||||||||
eredmény: | ||||||||||||||||
A 7. évfolyam tanulóinak eredményei | ||||||||||||||||
Új tudás | Új tudás | Kombinatív | Internetes | Induktív | Induktív | |||||||||||
Vizuális | alkalmazása | megszerzése | információ- | gondolkodás | gondolkodás- | |||||||||||
gondolkodás | ||||||||||||||||
memória | probléma- | probléma- | keresés | -számos | figuratív | |||||||||||
megoldás | megoldás | hatékonysága | feladatok | feladatok | ||||||||||||
Osztály | 52.20 | 33.88 | 24.55 | 52.60 | 34.07 | 52.38 | 67.73 | |||||||||
eredménye: | ||||||||||||||||
Észak-Alföld | ||||||||||||||||
régió | 55.61 | 27.59 | 28.97 | 53.68 | 45.42 | 61.19 | 72.46 | |||||||||
eredménye: | ||||||||||||||||
Község | ||||||||||||||||
településtípus | 54.79 | 26.72 | 27.64 | 52.35 | 46.70 | 58.19 | 70.88 | |||||||||
eredménye. | ||||||||||||||||
Országos | 58.08 | 28.86 | 30.67 | 54.30 | 50.28 | 61.62 | 74.76 | |||||||||
eredmény: | ||||||||||||||||
Intézményünk 5. éve vesz részt partnerintézményként a Szegedi tudományegyetem Oktatáselméleti Kutatócsoportjának Diagnosztikus mérések fejlesztése című projektjében.
A projekt lehetőséget biztosít a tanulók és az iskola számára, hogy kipróbálják, gyakorolják a számítógép alapú tesztelést és felkészüljenek a jövőbeni mérésekre.
A 2018/2019-es tanév I. félévében az alábbi mérésekben vettünk részt.
Mérés | A mérésben | |
érintettek | ||
eDia-Új generációs iskolakészültség mérőeszköz csomag | 1. oszt. | |
Részei: | ||
1. fejlesztéssel egybekötött játékos egérhasználat (1 tanóra); | ||
2. olvasás előkészségei (1 tanóra); | ||
3. korai numerikus készségek és induktív gondolkodás (1 tanóra). | ||
3. oszt. | ||
4. oszt. | ||
Olvasás, matematika, természettudomány (1-1-1 tanóra) | 5. oszt. | |
7. oszt. | ||
Vezseny 3-4. oszt. |
Iskolakezdő Mérőcsomag
A tesztek segítik azon diákok megtalálását, akik nem rendelkeznek megfelelő szinten az olvasás és a számolás elsajátításához szükséges előkészségekkel, a kitartó tanuláshoz szükséges képességekkel, akik e tekintetben további fejlesztésre szorulnak. A tesztek gyors és megbízható visszajelzést adnak a tanulók fejlettségi szintjéről. Jól kiegészítik a DIFER mérést.
Az összesített eredmények
A mérési eredmények
Osztály
- oszt. Tv.
- o. Vezseny
Észak-Alföld
Község
SzhOlvTO_faO_fmMatTM_amM_eszM_emIndTI_fsI_faI_osz
86 | 50 | 44 | 55 | 54 | 80 | 26 | 55 | 48 | 51 | 48 | 46 | |||||||||||
91 | 51 | 39 | 64 | 72 | 92 | 42 | 80 | 54 | 51 | 51 | 60 | |||||||||||
86 | 56 | 48 | 64 | 63 | 86 | 40 | 63 | 55 | 59 | 53 | 52 | |||||||||||
86 | 52 | 44 | 60 | 60 | 82 | 36 | 63 | 51 | 55 | 48 | 49 | |||||||||||
Országos eredmény: | 87 | 56 | 50 | 63 | 63 | 85 | 39 | 65 | 55 | 60 | 53 | 52 | ||||||||||||
Szh: Számítógépesegér-használat
OlvT: Olvasás előkészségei
O_fa: Olvasás előkészségei – fonémaazonosítás
O_fm: Olvasás előkészségei – fonémaműveletek
MatT: Korai számolási készségek
M_am: Korai számolási készségek – arab számok és mennyiségek
M_esz: Korai számolási készségek – elemi számlálás
M_em: Korai számolási készségek – elemi műveletvégzés
IndT: Induktív gondolkodás
I_fs: Induktív gondolkodás – figurális sorok
I_fa: Induktív gondolkodás – figurális analógiák
I_osz: Induktív gondolkodás – osztályozás
Olvasás-szövegértés, matematikai és természettudományos tudás mérése
A mérés során a kiválasztott területen belül a diákok a tantárgyi ténytudást, a tanultak alkalmazását és a gondolkodási képességek fejlettségi szintjét egyformán vizsgáló, széles képességskálán mérő, nehézség tekintetében véletlenszerűen összeállított feladatsorokat oldanak meg. A mérés eredményei segítséget nyújtanak annak feltérképezésére, hogy a tanulóknak mely területen vannak elsősorban elmaradásai, vagy mely területeken eredményesebbek.
Az összesített mérési eredmények
A táblázatok fejlécében használt rövidítések:
Mat: Matematika tudás
MA: Matematika alkalmazási
MD: Matematika diszciplináris
MG: Matematika gondolkodási
Olv: Olvasás-szövegértés
OA: Olvasás alkalmazási
OD: Olvasás diszciplináris
OG: Olvasás gondolkodási
Term: Természettudományi tudás
TA: Természettudomány alkalmazási
TD: Természettudomány diszciplináris
TG: Természettudomány gondolkodási
Egyéb: Egyéb
3. oszt.
Mat | MA | MD | MG | Olv | OA | OD | OG | Term | TA | TD | TG | Egyéb | ||||||||||||||
Tiszavárkony | 471 | 490 | 481 | 446 | 499 | 478 | 452 | 583 | 567 | 594 | 665 | 421 | 475 | |||||||||||||
Vezsenyi telephely | 555 | 584 | 495 | 584 | 486 | 472 | 462 | 528 | 554 | 527 | 620 | 517 | 556 | |||||||||||||
Észak-Alföld
Község
515 536 500 510 512 465 507 565
491 505 474 494 491 436 494 544
517 526 597 414
522 542 588 423
501
501
Országos eredmény: | 499 | 514 | 480 | 504 | 500 | 448 | 498 | 554 | 519 | 537 | 586 | 420 | 500 | ||||||||||||||
4. oszt. /Székhely/
Mat | MA | MD | MG | Olv | OA | OD | OG | Term | TA | TD | TG | |||||||||||||
Tiszavárkony | 512 | 497 | 495 | 541 | 486 | 430 | 466 | 564 | 560 | 576 | 596 | 501 | ||||||||||||
Vezsenyi telephely | 570 | 521 | 549 | 635 | 509 | 404 | 480 | 611 | 550 | 523 | 631 | 475 | ||||||||||||
Észak-Alföld
Község
508 509 488 526 503 447 508 553
494 497 477 509 479 430 483 523
537 580 590 436
509 553 557 412
Országos eredmény: | 502 | 502 | 485 | 519 | 488 | 434 | 495 | 534 | 523 | 571 | 570 | 422 | ||||||||||||||
5. oszt. | ||||||||||||||||||||||||||
Mat | MA | MD | MG | Olv | OA | OD | OG | Term | TA | TD | TG | |||||||||||||||
Osztály eredménye: | 500 | 503 | 483 | 512 | 487 | 442 | 454 | 554 | 536 | 544 | 588 | 467 | ||||||||||||||
Észak-Alföld
Község
450 453 434 463 470 421 476 510
474 479 456 487 482 443 488 513
489 514 522 427
509 533 537 455
Országos eredmény: | 484 | 491 | 470 | 492 | 493 | 449 | 502 | 527 | 510 | 537 | 538 | 455 | ||||||||||||||
7. oszt. | ||||||||||||||||||||||||||
Mat | MA | MD | MG | Olv | OA | OD | OG | Term | TA | TD | TG | |||||||||||||||
Osztály eredménye: | 476 | 501 | 450 | 474 | 514 | 490 | 546 | 504 | 443 | 464 | 438 | 425 | ||||||||||||||
Észak-Alföld
Község
460 477 435 468 469 462 485 459
469 485 448 475 488 480 499 484
459 484 470 423
459 498 467 412
Országos eredmény: | 476 | 490 | 459 | 482 | 495 | 484 | 509 | 492 | 467 | 503 | 477 | 419 | ||||||||||||
A 7. osztályos táblázat egy előző évben távozott tanuló gyenge mérési eredményét is tartalmazza.