TÁMOP-2.2.7. A-13/1-2013-0001 „Út a szakmaválasztáshoz”
A projekt 2013. tavaszától indult.
A program célja
Az általános iskola 7. vagy 8. évfolyamán tanuló fiatal pályaválasztását elősegítse oly módon, hogy őket pályaorientációs programokkal, ösztöndíj- és mentori támogatással a lehető legtovább az oktatási rendszerben való aktív és eredményes részvételre, kifejezetten a szakiskolai/szakközépiskolai képzésbe történő bekapcsolódásra ösztönözze. A tanulmányi átlageredménytől függő tanulói ösztöndíj csak akkor vezethet eredményre és válhat ténylegesen motivációs tényezővé, ha párosul a mentor által nyújtott személyes szakmai motiváló támogatással, pedagógiai módszerek és eszközök alkalmazásán keresztül.
Jelenleg két 8. osztályos tanulóval egy mentortanár foglalkozik. A pedagógus Fazekas Pálné könyvtárostanár, az alábbi tevékenységek tartoznak a mentori feladataiba:
Pedagógiai feladatok
Egyéni foglalkozás: heti 1 órában tanulónként személyiségfejlesztő, tanulás-módszertani tréning, problémák megbeszélése.
Havi 1 órában csoportos foglalkozás: tanulmányi eredmények, magatartás, szorgalom értékelés áttekintése; problémák megbeszélése.
2014-ben, a nyári szünetben 2 csoportos foglalkozást kellett tartania: megbeszélésre kerültek a pályázattal kapcsolatos kötelezettségek és lehetőségek; illetve a nyári szünet eseményei és a továbbtanulási tervek, a sikeres felvételi vizsgához szükséges tanulói feladatok.
Adminisztratív feladatok
Egyéni és csoportos fejlesztési tervek készítése, azok havonkénti felülvizsgálata, szükség esetén módosítása.
Havi jelentések készítése az egyéni és csoportos foglalkozásokról, a tanulóknak a pályázati feltételeknek való megfeleléséről.
Újabb feltételként a kolléga mentorképzésen való részvételre kötelező, melynek tananyaga elektronikusan érhető el, beszámolni pedig teszt formájában kell.
„Az iskola közös ügyünk” TÁMOP 3.1.4. B-13/1-2013-0001 számú „Köznevelés az iskolában”európai uniós támogatásból megvalósuló projekt Partnerség és hálózatosodás modulja „Hiába ott a kincs, ahol egészség nincs” – egészségnevelési projektnap
Az esemény megvalósításának időszaka:
2014.szeptember 19.
A projekt célja, eredménye
1. Külső partnerrel együttműködésben szerveződik
A program lehetőséget biztosít a tartós együttműködés kialakítására az egészségnevelés területén, és erre alapozva más területeken is. Biztosítja az egymástól való tanulást és a pedagógiai folyamatosságot. Erősíti a közös felelősségvállalást és munkamegosztást.
A külső partnerekkel való eredményes együttműködésben a projekt előrelépést jelentett.
Bevont partnerek és feladataik
1. Partner: Tiszavárkony Község Önkormányzata – helyszín, és iskolabusz biztosítása
2.Partner: Tiszavárkonyért Kulturális Egyesület – egészségügyi bemutatók szervezése, anyagi támogatás
- Partner: Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Mentőalapítvány – baleseti helyzetek kezelése, újraélesztés bemutató
- Partner: ÁNTSZ – egészségügyi vizsgálatok, megelőző tájékoztatás
- Partner: Gyermekjóléti Szolgálat – konfliktuskezelő tréning
6. Partner: Easy-Dance Oktatási Kulturális és Sport Egyesület – tánc tanítása
- Partner: iskolarendőr – drogprevenció
- Partner: iskolavédőnő- fogápolási és testi higiéniai előadás
- Partner: SZMK – szervezés
10.Partner: Diákönkormányzat – szervezés
11.Partner: szülők, nagyszülők – alapanyagok beszerzése, gyerekek munkáinak segítése
12.Partner: pedagógusok – szervezés, feladatok elkészítése
KÖSZÖNJÜK VALAMENNYI PARTNERÜNK, TÁMOGATÁSÁT.
2. Hosszú távú folyamatra épül
A továbbiakban intézményi szinten a projektnap ebben a formában való megszervezése az intézményi éves munkaterv, a munkaközösségi munkatervek és a DÖK munkatervének része. Az SZMK értekezletek egyik aktuális napirendi pontja.
„Az iskola közös ügyünk” TÁMOP 3.1.4. B-13/1-2013-0001 számú „Köznevelés az iskolában”európai uniós támogatásból megvalósuló projekt Partnerség és hálózatosodás modulja „Hiába ott a kincs, ahol egészség nincs” – egészségnevelési projektnap
3. Közösségépítő céllal, módszertannal bír
Az egészségnevelési projektnap az együttműködés közösségfejlesztő folyamatának egy eseményben való konkrét megnyilvánulása. A programok céltudatos összeállítása nem csak az osztályszintű közösségformálást, hanem az intézményi közösséghez tartozás tudatát is fejlesztik. A program informális módszerrel erősíti a tanár – diák – szülő kapcsolatot. A külső partnerek bevonása az iskolai nevelő-oktató munkát valóban KÖZÖS ÜGGYÉ teszi.
4. Társadalmi, helyi szinten is fontos üzenete van
A tanulók kooperatív-interaktív tevékenységére építve cselekvésközpontúan, élményszerűen kelti fel a tanulók érdeklődését és mutatja meg a követendő életmódot. Tudatosítja a személyes felelősséget az egészségtudatos magatartás kialakításában. A projekt intézményi és mikrokörnyezeti szinten is, hosszú távon hozzájárul az egészséges életmód rendszerszemléletű, a fenntarthatóságot is magába foglaló megismeréséhez, az egészségmegőrzést biztosító tevékenységek, szokások elsajátításához, az életvitel tudatos kialakításához.
Tudatosítja, hogy egészségünket mentálhigiénés állapotunk is befolyásolja. A fenntarható fejlődés érdekében fejleszti az egészséges életmód iránti érzelmi viszonyulást, fejleszti a pozitív elkötelezettséget és attitűdöt.
A projektnap célja
Az egészséges életmód tudatosítása külső partnerek bevonásával.
Alcélok
- A tanulók érdeklődésének felkeltése az egészséges életmód iránt.
- Figyelmük ráirányítása egészségi állapotuk megőrzésére, javítására, egészségük romlásának
megelőzésére.
- Olyan kompetenciák, viselkedésbeli megnyilvánulások fejlesztése tapasztalati úton, amelyek hozzájárulnak a jövőben, egészséges életvitelük kialakításához.
- A mozgás megszerettetése, rendszeres testmozgás beépítése a mindennapi életbe. Az egészséges életmódra nevelés, a mindennapi higiénia jelentőségének megértése.
- Figyelmük ráirányítása egészségi állapotuk megőrzésére, javítására, egészségük romlásának megelőzésére.
„Az iskola közös ügyünk” TÁMOP 3.1.4. B-13/1-2013-0001 számú „Köznevelés az iskolában”európai uniós támogatásból megvalósuló projekt Partnerség és hálózatosodás modulja „Hiába ott a kincs, ahol egészség nincs” – egészségnevelési projektnap
- A mindennapi higiénia jelentőségének megértése.
- A mentálhigiénés állapot, mint egészségünk része.
8:15 – 8:30 Közös torna (Tanulók, szülők, nevelők, meghívottak)
8:30 – 9:00 Tízórai, (iskolatej, iskolagyümölcs), készülés a programokra
9:00 – 10:30 Forgószínpad megoldással
Alsó tagozat
- helyszín: fogápolás, testi higiénia (védőnő)
- helyszín: alapvető elsősegélynyújtás (Tiszavárkonyért Kulturális Egyesület szervezésében, Mentőalapítvány előadója)
- helyszín: egészséges táplálkozás – interaktív előadás (pedagógusok)
- helyszín: keresztrejtvény, totó (pedagógusok)
1 helyszín: drogprevenció (iskolarendőr)
- helyszín: baleseti helyzetek kezelése, újraélesztés (Tiszavárkonyért Kulturális Egyesület szervezésében, Mentőalapítvány előadója)
- helyszín: Szexuális felvilágosítás (pedagógus)
- helyszín: Netfit program ismertetése (pedagógus)
10:45 – 12:15 Egészséges ételek készítése osztály szinten, szülőkkel közösen (SZMK szervezés), ételek bemutatása, kóstoló intézményi szinten (anyagi támogatás)
12:15 – 12:30 Közös torna (Tanulók, szülők, nevelők, meghívottak)
12:30 – 13:00 Ebéd/kötélhúzó verseny (pedagógusok)
13:00 – 13:45
- Konfliktuskezelő tréning – célirányos csoport (magatartási, beilleszkedési nehézségek (Gyermekjóléti Szolgálat családsegítő munkatársa))
- Osztályszinten plakátkészítés egészség témakörben (osztályfőnökök)
12.30-14.30 Felnőtteknek, 7-8. osztályos tanulóknak:
1. Koleszterin vizsgálat
„Az iskola közös ügyünk” TÁMOP 3.1.4. B-13/1-2013-0001 számú „Köznevelés az iskolában”európai uniós támogatásból megvalósuló projekt Partnerség és hálózatosodás modulja „Hiába ott a kincs, ahol egészség nincs” – egészségnevelési projektnap
- Vércukor vizsgálat
- Vérnyomásmérés
- Mell-és here önvizsgálat
14:00 – 15:30 Sportversenyek: sorversenyek, csapatversenyek (SZMK, DÖK szervezés és testnevelő)
15:30 – 16:30 Tanulóknak 1-8. osztály
- Teaház – gyógy- és gyümölcsteák (pedagógus)
- Zöldség – gyümölcsszobrászat (pedagógusok, szülők)
16:30 – 17:00 Közös tánc (Tanulók, szülők, nevelők, meghívottak) Easy-Dance Oktatási Kulturális és Sport egyesület.
12.Partner: pedagógusok – szervezés, feladatok elkészítése
TÁMOP 3. 1. 15-14-2014-0001 „Köznevelési reformok operatív megvalósítása” című kiemelt projekt keretében tervezett egész napos iskolai (ENI) nevelési-oktatási programok adaptációját szolgáló szakmai tevékenységre
A pályázat kiírója: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI)
A részt vevő pedagógusok: Fazekas Pálné, Vass Mónika
A kiemelt projekt:
- lehetőséget teremt a partneriskolák számára, hogy megismerkedjenek az egész napos iskola kereteivel és tartalmi fejlesztéseivel;
- megteremti annak a lehetőségét, hogy a projekt végére az intézmény egy, az egész napos is-kolai keretrendszer jövőbeli bevezetéséhez szükséges megvalósítási tervvel rendelkezzen.
A partneriskolai tevékenység ideje: tervek szerint 2015. április 20. és szeptember 20. között.
A pályázat célja, hogy az ENI bázisiskolák mentorainak segítségével a partneriskolákban is támogassák az egész napos iskolai nevelési-oktatási programok (NOP) megismerését, elterjedését.
A megvalósítás során elvégzendő feladatokkal egy olyan folyamatot valósítunk meg, amelyben a kifejlesztett pedagógia rendszer elemeit a befogadó intézmény megismeri, kipróbálja és a saját pedagógiai gyakorlatába illeszti.
A részfeladatok teljesítésének ütemei:
Részfeladat leírása | Eredmény, produktum | Határidő | |||
I. | OFI által szervezett tájékoztató: ENI NOP- | Egyéni | munkaterv | 2015-05-30 | |
ütem | okkal való megismerkedés, a K+F | (rövid szakmai anyag) | |||
tevékenység tervezése | |||||
II. | Az intézményi pedagógiai munka és az | Iskolai | helyzetelemzés | 2015-06-30 | |
ütem | ENI NOP-ok adaptációját indokló | (rövid szakmai anyag) | |||
tényezők bemutatása | |||||
Keretrendszer adaptálására irányuló | Összefoglaló a | képzés | 2015-06-30 | ||
képzésen való részvétel | tapasztalatairól | ||||
Adaptáló pedagógusok tájékoztatója | A tájékoztató | előadás | 2015-06-30 | ||
anyaga (prezentáció) | |||||||||||
Az ENI NOP adaptálásához szükséges | Inplementációs | és | 2015-06-30 | ||||||||
konkrét tevékenységek és | feladatok | innovációs terv | |||||||||
tervezése, kifejtése | |||||||||||
III. | 1 | keretrendszeri | modul | saját | 1 | keretrendszeri | 2015-09-15 | ||||
ütem | intézményhez igazított továbbfejlesztése | modulváltozat | |||||||||
1 | témaspecifikus | modul | saját | 1 | témaspecifikus | 2015-09-15 | |||||
intézményhez igazított továbbfejlesztése | modulváltozat | ||||||||||
A | keretrendszeri | modul | kipróbálása | Tapasztalati összegzés | 2015-09-20 | ||||||
során szerzett tapasztalatok összegzése | |||||||||||
A | témaspecifikus | modul | kipróbálása | Tapasztalati összegzés | 2015-09-20 | ||||||
során szerzett tapasztalatok összegzése | |||||||||||
A | keretrendszeri | modul | véglegesített | 1 keretrendszeri modul | 2015-09-20 | ||||||
változatának elkészítése | véglegesített | ||||||||||
intézményi | változata, | ||||||||||
dokumentum | |||||||||||
A | témaspecifikus | modul | véglegesített | 1 | témaspecifikus | 2015-09-20 | |||||
változatának elkészítése | modul | véglegesített | |||||||||
intézményi | változata, | ||||||||||
dokumentum | |||||||||||
TÁMOP-3.1.4. C-14-2015 Innovatív iskolák fejlesztése 2. ütem
”Biztosabb tudással tanulóink jövőjéért”” című, benyújtott pályázatot az Humán Erőforrás Programok Irányító Hatósága vezetője a maximális 12 000 000 Ft összegű támogatásra érdemesnek ítélte.
A projekt célja
A projekt hosszú távú célja, a Nemzeti alaptantervben megfogalmazott prioritások, és az intézményi szintű fejlesztendő területek összehangolásával valamennyi tanuló eljuttatása képességeinek maximumára, a tanulási motiváció erősítésével.
- Pozitív tanulói attitűd kialakítása.
- az IKT eszközök szélesebb körű használatával a tanulási folyamatban.
- Az idegen nyelvi, a digitális kompetenciák fejlesztése, a hatékony önálló tanulás kihatással lesz az anyanyelvi és matematikai kompetenciák fejlődésére is, várhatóan javuló eredményt fognak felmutatni a következő évi kompetencia mérésen a diákok, nyelvtudásuk magabiztosabbá, erősebbé válik.
- A pedagógusok megismerik a konfliktuskezelő módszereket, és azokat eredményesen tudják alkalmazni.
- Az idő előtti iskolaelhagyás kiküszöbölése. Elméleti és gyakorlati ismeretek nyújtása a hátrányos helyzetből adódó iskolai sikertelenség, korai iskolaelhagyás, lemorzsolódás megelőzése érdekében.
- Pedagógusok továbbképzése digitális tananyaghasználathoz kooperatív módszerek révén, 30 órás akkreditált pedagógus továbbképzés formájában.
- család, iskola kapcsolatának erősítése 10 órás tréning az iskola nyitottságának fokozása érdekében.
- A beszerzett eszközök évekre biztosíthatják a cselekvésközpontú tanulási módszerek alkalmazását
Rövid távú célja
- Az érdeklődés felkeltése, az élményszerű, interaktív tanulásszervezési formákkal, személyiségközpontú neveléssel.
- Az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztésével a tanulóink motiváltabbak lesznek más népek, kultúrák megismerésében, a világról alkotott képük, tájékozottságuk javul. A idegen nyelvi kompetenciamérésre való felkészüléshez segítséget nyújtanak azok a kiegészítő ismeretek, melyekre ezeken a programokon tesznek szert tanulóink.
TÁMOP-3.1.4. C-14-2015 Innovatív iskolák fejlesztése 2. ütem
A projekt célcsoportja
A célcsoportok kiválasztását a SWOT analízis, az országos oktatási törekvések, és a helyi stratégiai célkitűzések alapján végeztük.
A projekt közvetlen célcsoportja a tanulók és pedagógusok.
A projekt közvetett célcsoportja a szülők, és a településen működő társadalmi szervezetek.
A projekt rövid összefoglalása
A.1. II. tanórán kívüli – szabadtéri jellegű – mozgásos tevékenységek
Az elmúlt évek jelentős sportsikerei és a tanulók felmérési eredményeinek folyamatos javulása bebizonyították, hogy az intézményünkben elindult kezdeményezés – az atlétikára, mint alapsportágra épített tevékenységi formákra fordított kiemelt figyelem – rendkívül pozitív hatással volt az iskola sportéletére. Az atlétika mozgásanyag korosztályi sajátosságoknak megfelelően folyamatosan és egymásra épülve fejleszti a tanulók fizikai, szellemi és szociális képességeit. Ezt az irányvonalat követve szeretnénk egy olyan foglalkoztatási formát elindítani, mely kimondottan az atlétika versenyeken való eredményes részvételt biztosítja. A délutáni órák lehetőséget biztosítanának tanulóinknak a többirányú és speciális felkészülésre. Vonzóbbá tehető az atlétika, mint sportág, ill. a jó szereplés növelheti diákjaink önbecsülését, gazdagíthatja személyiségüket, megismerhetik és tisztelhetik saját és társaik értékeit, teljesítményét. Heti 1 óra Bevont nevelő: 1 fő Bevont tanuló:25 fő
A.2. II. Nyelvi vetélkedő
A 4 fős csapatok tagjaiból legalább egy fő tanulási nehézséggel küzd, vagy hátrányos helyzetű.
1 alkalom 2015. szeptember Bevont nevelő: 2 fő Bevont tanuló: 16 fő (minden felsős osztályból 4 fős csapat)
A.2. III. nyelvi témahetek
A nyelvi vetélkedővel és a témahéttel olyan élményszerű fejlesztést biztosítunk a tanulásban akadályoztatott gyermekeink számára is, hogy azok megmérettetés és a kudarctól való félelem nélkül gyarapíthassák tudásukat. 1 héten át tanítási órákon és délutáni programokon 2015. október Bevont nevelő: 2 fő Bevont tanuló: 55 fő (felsős osztályok)
A.3. I. informatika szakkör
Felméréseink alapján kiemelten fejlesztendő terület az eszközhasználat, felelős tartalomkezelés, amelyet a szakkörrel kívánunk megvalósítani.
Heti 1 óra Bevont nevelő: 1 fő Bevont tanuló: 15 fő heti 1 óra
TÁMOP-3.1.4. C-14-2015 Innovatív iskolák fejlesztése 2. ütem
A.3. II. digitális tartalmak, taneszközök oktatási gyakorlatban való használata
A digitális tananyagok használatával 7. 8. osztályban megvalósítható az interaktív tanítás, szélesebb körű lesz az IKT eszközök használata a tanítási órán. Bevont nevelő: 5 fő Bevont tanuló: felső tagozatosak
D. Életpálya tervezés: saját óratervek kidolgozása, bevezetése és külső szakértő általi szupervíziója.
F.3. Tanulási és magatartási, valamint konfliktus- és iskolai agressziókezelési problémák felismerését és fejlesztését segítő módszertani továbbképzés, valamint a megfelelő szolgálatokkal való együttműködés javítását célzó képzés
A módszertani kultúra bővítésével egységessé válik a tanulók szocializálódási folyamatának
személyiségközpontú kezelése. A pedagógusok konfliktus-kezelési attitűdjét szeretnénk
megerősíteni.
Tantestületi képzés
F. 5. Lelki egészség fejlődését szolgáló, személyközpontú pedagógiai módszert átadó, illetve a pedagógiai műhelymunkát segítő továbbképzések
A folyamatba ágyazott továbbképzés a tanulási és magatartási nehézségek és kezelésük elméleti és módszertani megismertetésén keresztül olyan ismereteket és a gyakorlatban történő kipróbálással olyan saját élményű tapasztalatokat nyújt, amelyek által a pedagógusok képesek lesznek felismerni és azonosítani a tanulási és magatartási problémákat, a mindennapi nevelő-oktató munkában saját kompetenciahatáraikon belül alkalmazni a prevenció és segítségnyújtás különböző formáit. A szakszolgálati intézményrendszer megismerésével, a résztvevők kapcsolatteremtési és együttműködési készségének fejlesztésével megalapozza a tényleges szakmai együttműködést a nevelési oktatási intézmény pedagógusai és a pedagógiai szakszolgálatban dolgozó szakemberek között.
Szülői családi nap külső előadók részvételével, 2 alkalommal.
Eszközfejlesztés: Az eszközbeszerzés a tananyagfejlesztéshez, a sporthoz, a nyelvoktatáshoz, és az informatikához történik közel 1 800 000 Ft értékben.
TÁMOP-3.1.4. C-14-2015 Innovatív iskolák fejlesztése 2. ütem
A projektben résztvevő személyek
Név | Projektben betöltött feladat |
Balogné Csík Terézia | projektmenedzser |
Fülöpcsei Judit | Pénzügyi vezető |
Bács Vilmos Tiborné | Szakmai megvalósító |
Fábián Miklósné | Szakmai megvalósító |
Járomi István | Szakmai megvalósító |
Kamocsár Lászlóné | Szakmai megvalósító |
Dr. Szilvássyné Borogdai Enikő | Szakmai megvalósító |